E-handeln ökar explosionsartat och artiklar om butiksdöd och ödsliga shoppinggallerior fyller nyhetsrapporteringen. För att lyckas som e-handlare krävs effektiv lagerhantering och marknadsföring.
Den växande e-handeln gör det allt svårare för fysiska butiker att överleva. E-handlare går med andra ord en ljus framtid till mötes, men en växande e-handel innebär också utmaningar. Framförallt är det viktigt med snabba leveranser och en effektiv lagerhantering. Genom att använda effektiva pallställ som tål hög belastning underlättas flödet av varor.
Fungerande logistik och lager
Istället för att ha en fysisk butik där kunden själv går runt och tittar och känner på varorna finns e-handlarens varor i ett lager. Butiken finns på nätet och för att ha nöjda kunder krävs en snabb leverans efter att kunden har köpt varan. Helst ska kunden ha produkten inom en till ett par dagar. För att kunna leverera det måste både IT-system och lagersystem vara effektiva. Beställningen i IT-systemet ska gå blixtsnabbt och helst ska varan plockas från lagret samma dag som beställningen har lagts av kunden. Eftersom konkurrensen inom e-handeln är stenhård kommer kunderna att gå till en annan leverantör om leveranserna är långsamma.
Marknadsföring av e-handel
En fysisk butikslokal i en stadskärna eller en galleria har sina skyltfönster som främsta reklam för köpare. För en e-handlare gäller det istället att synas på andra sätt. Internet är det viktigaste digitala skyltfönstret. Att synas via samarbeten i sociala medier eller annonser på nätet är bra marknadsföringskanaler. Det handlar även om att bygga ett varumärke på lång sikt. Att fokusera på hållbar tillverkning, miljövänliga produkter och transporter ligger rätt i tiden och är därmed en konkurrensfördel. Att nå ut till rätt målgrupp är en annan viktig faktor och därför gäller det att synas i rätt sammanhang. Mässor, event och nischade influencers kostar ofta mindre än en stor reklamkampanj i TV, men gör att företaget når ut till de personer som verkligen är intresserade av produkten.