Marknadsföringens gråzoner

Vad finns det att tänka på när man gör reklam i sociala medier? Bland annat måste det vara tydligt för konsumenterna att det just handlar om reklam och det får inte förekomma så kallad smygreklam.

Ska du och ditt företag göra reklam? Ni kan göra det på mässor av olika slag, genom att synas på rätt ställen på sociala medier och ta hjälp av influencers bland annat. Med en beachflagga vid ett monterbord ser ni till att synas på event med mera. Men vad är bra att tänka på när det kommer till att marknadsföra sig?

Influencers och gråzoner i marknadsföring

I en artikel i Expressen går det att läsa om hur flera kända influencers (inflytelserika personer i sociala medier med följarskara), har fällts av Reklamombudsmannen (RO) – för smygreklam i sociala medier. Bland annat Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso, Peg Parnevik och Samir Badran. Detta för att det inte tydligt framgår att det är reklaminnehåll de publicerat på sina konton i sociala medier, som Instagram och Youtube. Konsumenten ska alltid tydligt och enkelt kunna identifiera reklaminlägg enligt opinionnämndens krav. Tidigare har bland annat influencers som Isabella Löwengrip, Anitha Schulman och Elin Lewenhaupt fällts för just samma sak – att de inte har märkt ut sina inlägg i sociala medier tillräckligt ordentligt.

Fälls för otydligt märkt reklam i sociala medier

För Peg Parneviks del handlade de om en reklam för trosskydd, som just inte uppfyller kravet på märkning av reklam. I Aftonbladet går det att läsa om hur Peg Parnevik fälldes och hur hon sedan påpekar att det visst är väldigt tydligt att det är en reklam och inte något annat. Hon menar att bilden på Instagram för produkten trosskydd från Always, hade ett väldigt tydligt reklamuttryck och att det tillsammans med märkningen längst ner i texten borde varit tillräckligt för att förstå att det var sponsrat innehåll. Men musikern och influencern fälls ändå av Reklamombudsmannen (RO).